W zasadzie trudno powiedzieć od kiedy powinniśmy zacząć historię motoryzacji, czy datą graniczą powinno być wynalezienie samochodu, konstrukcja pierwszego silnika czy może pojawienie się koła? Jednak mówiąc o kamieniach milowych motoryzacji rozumianej sensu stricto jako dziedziną zajmującą się pojazdami mechanicznymi należy zacząć od:

 

1860 r. – w tym roku francuski wynalazca  Jean-Joseph Étienne Lenoir skonstruował pierwszy silnik spalinowy. Użył go do napędzania starego wozu konnego, okazało się to sukcesem i Lenoir odbył podróż po okolicach Paryża. Wynaleziony wówczas silnik spalinowy do dziś wykorzystywany jest w motoryzacji. O producencie i zaletach silników spalinowych można przeczytać na – dlaczego warto wybrać silniki Lifan.

 

1870 r. – Austriak Siegfried Marcus skonstruował wózek ręczny z napędem silnikowym, jest to pierwszy na świecie pojazd samochodowy, a zbudowany przez niego w latach 1888 – 1889 pojazd uznawany jest za najstarsze auto świata.

 

1888 r. – Gdy Carl Benz w Niemczech skonstruował pierwszy samochód ze skrzynią biegów, w Szkocji tamtejszy weterynarz – John Boyd Dunlop wymyślił oponę pneumatyczną.

 

1894 r. – we Francji odbywają się pierwsze wyścigi samochodowe. Trasa wiedzie z Paryża do Rouen, a same zmagania określono mianem Grand Prix.

 

1897 r. Rudolf Diesel skonstruował swój pierwszy silnik, do dziś zasada jego działania wykorzystywana jest w silnikach nazwanych od ich konstruktora.

 

1905 r. Alfreda Buchi skonstruował i opatentował pierwszą turbosprężarkę, jednak musiało minąć 70 lat by zastosowano ją w samochodach.

 

1919 r. – został opatentowany elektryczny rozrusznik silnika spalinowego.

 

1932 r. – niemiecki inżynier F. Kreis opatentował w pełni automatyczną skrzynię biegów.

 

1947 r. – pojawiła się opona bezdętkowa, a dwa lata później po raz pierwszy zastosowano w samochodach pasy bezpieczeństwa.

 

1954 r. – Felix Wankl opracował silnik, w którym tłok obracał się wewnątrz cylindra.

 

1958 r. – DAF wprowadza na rynek samochód z automatyczną skrzynią biegów.

 

1985 r. pojawia się pierwsze koło dwumasowe, a w 1988 r. Honda jako pierwsza na świecie zastosowała w swoich samochodach elektroniczny system sterowania układem faz rozrządu.

 

1995 r. Mitsubishi opracowało bezpośredni wtrysk benzyny, a Volkswagen trzy lata później wprowadził pompowtryskiwacze.

 

1997 r. Toyota wypuszcza na rynek pierwszy samochód hybrydowy.

 

2008 r. – pojawia się Tesla Roadster, sportowy samochód elektryczny, w którym po raz pierwszy zastosowano autopilota.